Jump to content

Megane III 1.5 dci povečana potrošnja nakon odspajanja baterije (ecu reset)


skyliner

Recommended Posts

Ukratko: Nakon što sam odspojio akumulator izgleda da se ecu resetirao, i potrošnja mi je skočila gore za 1L i zabrinut sam, što mi je činiti?

Renault Megane III grandtour 1.5 dci 2010g

 

Podugačko: Mjenjao sam sjedište i odspojio bateriju, no ipak mi je došao airbag warning no za to ću drugu temu kako to rješit....  Nisam ni znao za tu foru s ecu resetom da sam ju napravio, 

nego sam primjetio povečanu potrošnju, išao googlati da nije to možda zbog *check airbag greške, i tu saznao za taj ecu reset i da automobil sada ''uči'' nove parametre na osnovu senzora i nadodaje ili oduzima goriva/trim na mapi....

U mom slučaju nažalost izgleda samo dodaje! Nakon tog saznanja odspojio sam bateriju ponovno resetirao, i kreno na vožnju od 160km zg-lepoglav i nazad, nešto sitno gradska, pa autoput, pa otvorena cesta preko brda, pokušavao sam auto izložit različitim uvjetima, i to sve s laganom nogom na gasu, s tim da sam tu i tamo namjerno napucao gas možda mu to pomogne da ''nauči'' kak treba, neznam, no potrošnja grozna.... gledam u onu instant potrošnju, i prosječnu, sve je puno više nego prije, a auto sam kupio prije 10dana i bio oduševljen potrošnjom, na otvorenoj cesti i autoputu ispod 4.0L prosječna, a u gradu 4.5-5.2L, predobro.... sada na otvorenoj dobijam 5-5.5-6.0.... Čak mi se i pri kraju vožnje u dva navrata na sekundu upalio ''check injectors'' warning light.... kao da je ECU ostao bez trimova i nemože više dodavat goriva pa pomislio da mi grešku izbaci....

Jel se bezveze brinem, dali tih 160km nije dovoljno i trebam ga puno duže vozit i bude došlo sve na svoje na kraju? Ili sam u kurcu zbog degradiranih senzora sad će jednostavno stvoriti mi novu mapu s tim *long termovima gdje dodaje previše goriva i mogu se sad j**** i jedina opcija mi je mjenjat sve senzore nove... a to je pozamašan izdatak neželim na to bacat pare...

ili ako je netko upučen u renaultovo učenje ecu-a, dali da vozim auto lagano kao deda, ili da mu j**** majku, na koji način bi ga sad trebao voziti da ga ''naučim'' na što manju potrošnju goriva ako uopče ja imam input po tom pitanju... ovaj prijašnji vlasnik ga je vozijo ko idijot mi se čini jer je na kompjuteru zabilježena potrošnja bila 7,4 L ... no čim sam ga ja uzeo u ruke i počeo mjeriti meni je išlo debelo ispod 5L, možda bi trebao ipak silovat auto da ga ''naučim'' ?

Ili to možda samo brljavi kompjuter i pokazuje krive brojke zbog reseta? Dosad svako auto koje sam vozao sam ručno mjerio kod tankanja da provjerim točnost tog kompjutera, i ispadalo je da je poprilično precizno to što kompjuter prikaže, +-0,1L odstupanje.

Edited by skyliner
Link to comment
Share on other sites

Samo nastavi vozit i nepetljaj po nicem sve ce to doc na svoje...A onome ko ti je proda tu pricu zavali jednu bratsku.... 

Edited by macak
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, macak said:

Samo nastavi vozit i nepetljaj po nicem sve ce to doc na svoje...A onome ko ti je proda tu pricu zavali jednu bratsku.... 

Nije to priča, to je činjenica na svim ''novijim'' autima sa ECU-em, tako se resetira i ecu uči ponovno parametre povrh osnovne mape, i potrošnja je veoma primjetno skočila nakon odspajanja baterije.

Edited by skyliner
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, skyliner said:

Nije to priča, to je činjenica na svim ''novijim'' autima sa ECU-em, tako se resetira i ecu uči ponovno parametre na osnovu osnovne mape, i potrošnja je veoma primjetno skočila nakon odspajanja baterije.

Ako nisi primjetija auto ti je staro 11godina..Ako si ispravno napisa podatke tako da samo vozi i neopterecuj se... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Što se resetira? Ja sam bio mijenjao akumulator koji je crkao, stavio novi i nisam primijetio da se išta promijenilo u načinu rada/potrošnji/bilo čemu.

Poslano sa mog POCO F2 Pro koristeći Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ništa ecu ne uči.

Resetirali su se parametri prema kojima kompjuter.računa prosječnu potrošnju. Ti parametri su pređeni kilometri i količina utočenog goriva. Podjeli ta dva podatka i dobiti ćeš prosječnu potrošnju.

Jednostavno. Potrošnja se mora uprosječiti.

Da karikiram

Ako upališ auto i ostaviš ga da radi na mjestu u leru 8 sati potrošiti će cca 20tak litara goriva, a da nije napravio ni metra. Prosječna potrošnja mu je ogromna.

Ionako se svakih 10000km te brojke same resetiraju bez obzira odpajao bateriju ili ne.

Zato se ti samo nastavi voziti i nakon nekih 500-1000 km će ti se prosječna potrošnja ustaliti.

 

A paljenje check injector lampice na tablo ćeš ipak.morati kod majstora jer tu nešto nije dobro.

Babska ili divlja vožnja nesmiju utjecati na rad injectora.

Vozi se normalno i javi nam za 1000km kako stojiš sa pprosječnom.

I da pitanje je kako i kuda se prijašnji vlasnik vozio u odnosu na tebe. I zima je došla. 

Sve ove stavke utječu na prosječnu potrošnju.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, petak said:

Ništa ecu ne uči.

Resetirali su se parametri prema kojima kompjuter.računa prosječnu potrošnju. Ti parametri su pređeni kilometri i količina utočenog goriva. Podjeli ta dva podatka i dobiti ćeš prosječnu potrošnju.

Jednostavno. Potrošnja se mora uprosječiti.

Da karikiram

Ako upališ auto i ostaviš ga da radi na mjestu u leru 8 sati potrošiti će cca 20tak litara goriva, a da nije napravio ni metra. Prosječna potrošnja mu je ogromna.

Ionako se svakih 10000km te brojke same resetiraju bez obzira odpajao bateriju ili ne.

Zato se ti samo nastavi voziti i nakon nekih 500-1000 km će ti se prosječna potrošnja ustaliti.

 

A paljenje check injector lampice na tablo ćeš ipak.morati kod majstora jer tu nešto nije dobro.

Babska ili divlja vožnja nesmiju utjecati na rad injectora.

Vozi se normalno i javi nam za 1000km kako stojiš sa pprosječnom.

I da pitanje je kako i kuda se prijašnji vlasnik vozio u odnosu na tebe. I zima je došla. 

Sve ove stavke utječu na prosječnu potrošnju.

Nije stvar tako banalna... znam sam držat dugme stisnuto da resetiram mjerenje potrošnje.... izguglao sam ja obavio sam svoje istraživanje, da vam ne linkam bezveze po forumu samo kucajte u google ''ecu reset'' i naučite nekaj novo. 

No dobro, bude valjda netko ko se kuži u to pročitao ovaj post, pa bi zamolio ostale koji misle da izmišljam toplu vodu da se suzdrže od komentiranja kako ne postoji to o čemu pričam :/

Edited by skyliner
Link to comment
Share on other sites

Ecu ionako laže, uvijek pokazuje 0.4-0.5 litara manju od stvarne.
Sam izmjeri pa provjeri, ja od početka sva tankanja upisuje u odličnu aplikaciju na mobitelu FillUp, nema iskakajućih reklama, i ima odličnu statistiku, od preuzimanja auta stalno troši navedenu količinu više nego ecu pokazuje, evo statistike copypaste:

Date Range JUN 2016 — DEC 2021
(67 months)
(avg)4,87 L/100KM
(min)4,31 L/100KM
(max)5,74 L/100KM
Distance Driven 83214 kilometers
(1242 per month)
Fuel Purchased 4111,800 liters
(61,370 per month)
Fuel Cost 38.617,41 HRK
(576,38 HRK per month)
(0,458 HRK per km)

Poslano sa mog POCO F2 Pro koristeći Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Iveky said:

Ecu ionako laže, uvijek pokazuje 0.4-0.5 litara manju od stvarne.
Sam izmjeri pa provjeri, ja od početka sva tankanja upisuje u odličnu aplikaciju na mobitelu FillUp, nema iskakajućih reklama, i ima odličnu statistiku, od preuzimanja auta stalno troši navedenu količinu više nego ecu pokazuje, evo statistike copypaste:

Date Range JUN 2016 — DEC 2021
(67 months)
(avg)4,87 L/100KM
(min)4,31 L/100KM
(max)5,74 L/100KM
Distance Driven 83214 kilometers
(1242 per month)
Fuel Purchased 4111,800 liters
(61,370 per month)
Fuel Cost 38.617,41 HRK
(576,38 HRK per month)
(0,458 HRK per km)

Poslano sa mog POCO F2 Pro koristeći Tapatalk
 

Napisao sam več u prvom postu, eto zadnja 3 auta što sam vozio (taxi po zagrebu) peugeot 308, ford focus i vw polo, mjerio sam ručno potrošnju svima da provjerim točnost kompjutera, i točni su sa +-0,1/0,2L odstupanjima. Natočim do vrha tank, odvozim skoro pa praznog, i natočim opet do čepa, matematika, i to je to na kraju, i podudara se sa kompjuterima auta koja sam testirao. +svog starog fiat stila iz 03 isto testirao, točno pokazuje. Stvar u tom kako sam ga uzeo malo skroz je pokazival prosjecnu, i nakon reseta litra, litra i pol vise pokazuje putno računalo, čak i da nije skroz precizno, definitivno sad srče više za odstupanje preciznosti koje je imao i prije. 

Link to comment
Share on other sites

Kakvo resetiranje ECU- a? To su gluposti. Sve što ti se može resetirati je putno računalo i zbog toga imaš razliku u prosječnoj potrošnji. Drugom riječima, ako si imao neki prosjek na prijeđenih 2.000 km, sa dodatnih 100 km ti se potrošnja može promijeniti +/- 0.1 litra bez obzira kako ga vozio tih zadnjih 100 km. A nakon što si odspojio aku i resetirao BC tih 100 km vožnje itekako utječe na prosječnu potrošnju.
Dalje, priče o prosjeku ispod 4 litre, aj molim te nemoj me nasmijavati.  Može i manje od vrha Učke pa do Ičići (more) ali molim te nemoj to nikome pričati. 

Dalje, check injectors, to ti je priča za otić kod mehaničara.

Ja sam na M3 1.5 dci zamijenio aku i nisu mi se ni memorirane stanice na radiju izbrisale, a kamo li resetirao ecu..

 

 

1 minute ago, skyliner said:

Napisao sam več u prvom postu, eto zadnja 3 auta što sam vozio (taxi po zagrebu) peugeot 308, ford focus i vw polo, mjerio sam ručno potrošnju svima da provjerim točnost kompjutera, i točni su sa +-0,1/0,2L odstupanjima. Natočim do vrha tank, odvozim skoro pa praznog, i natočim opet do čepa, matematika, i to je to na kraju, i podudara se sa kompjuterima auta koja sam testirao. +svog starog fiat stila iz 03 isto testirao, točno pokazuje. Stvar u tom kako sam ga uzeo malo skroz je pokazival prosjecnu, i nakon reseta litra, litra i pol vise pokazuje putno računalo, čak i da nije skroz precizno, definitivno sad srče više za odstupanje preciznosti koje je imao i prije. 

Na meganu se ne poklapa računica sa BC, dobro ti je Ivek napisao, BC laže 10% (0.4-0,5 lit) pokazuje manje od stvarnog prosjeka po pištolju. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, fabi said:

Kakvo resetiranje ECU- a? To su gluposti. Sve što ti se može resetirati je putno računalo i zbog toga imaš razliku u prosječnoj potrošnji. Drugom riječima, ako si imao neki prosjek na prijeđenih 2.000 km, sa dodatnih 100 km ti se potrošnja može promijeniti +/- 0.1 litra bez obzira kako ga vozio tih zadnjih 100 km. A nakon što si odspojio aku i resetirao BC tih 100 km vožnje itekako utječe na prosječnu potrošnju.
Dalje, priče o prosjeku ispod 4 litre, aj molim te nemoj me nasmijavati.  Može i manje od vrha Učke pa do Ičići (more) ali molim te nemoj to nikome pričati. 

Dalje, check injectors, to ti je priča za otić kod mehaničara.

Ja sam na M3 1.5 dci zamijenio aku i nisu mi se ni memorirane stanice na radiju izbrisale, a kamo li resetirao ecu..

 

 

Na meganu se ne poklapa računica sa BC, dobro ti je Ivek napisao, BC laže 10% (0.4-0,5 lit) pokazuje manje od stvarnog prosjeka po pištolju. 

Radio megana ima svoju 'bateriju' stanice ostaju, ecu ne.  Hajde molimte odi na google i educiraj se, ecu reset, prije nego po četvrti put napišeš kako su to ''gluposti i to ne postoji''. 

https://www.mycarforum.com/forums/topic/651082-all-you-need-to-know-abt-ecu-reset/

 

Link to comment
Share on other sites

Samo da ti kažem kako ovakvim pomalo bezobraznim načinom razgovora nećeš dobiti nikakvu pomoć već ćeš navući gnjev ekipe na sebe.

Ako smatraš da odgovori koje si dobio nisu dovoljno dobri bilo bi uredu i pristojno od tebe zahvaliti se na uljudan način (tvoj to nimalo nije)

 

Čisto prijateljski savjet!

 

Ja, naprimjer, ništa o tom ECU resetu neznam. Nije me zanimalo

Mislio sam da te buni divljanje prosječne potrošnje obzirom da je akumulator odspajan.

Tada se memorija putnog kompjutera resetira odnosno vrate na nulu.

Ali vidim da ti to znaš već.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kao što ti kolega kaže...s takvim načinom razgovora i stavom...i to nakon samo 5 postova...neće ti nitko pomoći.

Postoji reset ECU-a...ali samo odspajanje minus pola to ne postiže.
Auto treba 15min lagane voženje ili 10 minuta lera,nakon čega slijedi odspajanje minus pola...zatim je potrebno isprazniti cijeli sustav od struje i ostataka elektriciteta. Znači popaliti sve živo da se i zadnji atom struje izvuče.
I to opet ne garantira da se ECU resetirao...

Što se tiče učenja ECU-a,vozi se sasvim normalno...nikave fore sa tiskanjem ili turbo uštedom da bi potrošnja bila za hvaljenje po birtiji. Sasvim normalna vožnja.


A što se tiče potrošnje,to si pročitao nešto na internetu i uhvatio se toga.
Polako,stani malo na loptu,meni se potrošnja nakon poništavanja BC-a nekad po par dana ne unormali.



 

Edited by stanky069
Link to comment
Share on other sites

Ukratko: Nakon što sam odspojio akumulator izgleda da se ecu resetirao, i potrošnja mi je skočila gore za 1L i zabrinut sam, što mi je činiti?
Renault Megane III grandtour 1.5 dci 2010g
 
Podugačko: Mjenjao sam sjedište i odspojio bateriju, no ipak mi je došao airbag warning no za to ću drugu temu kako to rješit....  Nisam ni znao za tu foru s ecu resetom da sam ju napravio, 
nego sam primjetio povečanu potrošnju, išao googlati da nije to možda zbog *check airbag greške, i tu saznao za taj ecu reset i da automobil sada ''uči'' nove parametre na osnovu senzora i nadodaje ili oduzima goriva/trim na mapi....
U mom slučaju nažalost izgleda samo dodaje! Nakon tog saznanja odspojio sam bateriju ponovno resetirao, i kreno na vožnju od 160km zg-lepoglav i nazad, nešto sitno gradska, pa autoput, pa otvorena cesta preko brda, pokušavao sam auto izložit različitim uvjetima, i to sve s laganom nogom na gasu, s tim da sam tu i tamo namjerno napucao gas možda mu to pomogne da ''nauči'' kak treba, neznam, no potrošnja grozna.... gledam u onu instant potrošnju, i prosječnu, sve je puno više nego prije, a auto sam kupio prije 10dana i bio oduševljen potrošnjom, na otvorenoj cesti i autoputu ispod 4.0L prosječna, a u gradu 4.5-5.2L, predobro.... sada na otvorenoj dobijam 5-5.5-6.0.... Čak mi se i pri kraju vožnje u dva navrata na sekundu upalio ''check injectors'' warning light.... kao da je ECU ostao bez trimova i nemože više dodavat goriva pa pomislio da mi grešku izbaci....
Jel se bezveze brinem, dali tih 160km nije dovoljno i trebam ga puno duže vozit i bude došlo sve na svoje na kraju? Ili sam u kurcu zbog degradiranih senzora sad će jednostavno stvoriti mi novu mapu s tim *long termovima gdje dodaje previše goriva i mogu se sad j**** i jedina opcija mi je mjenjat sve senzore nove... a to je pozamašan izdatak neželim na to bacat pare...
ili ako je netko upučen u renaultovo učenje ecu-a, dali da vozim auto lagano kao deda, ili da mu j**** majku, na koji način bi ga sad trebao voziti da ga ''naučim'' na što manju potrošnju goriva ako uopče ja imam input po tom pitanju... ovaj prijašnji vlasnik ga je vozijo ko idijot mi se čini jer je na kompjuteru zabilježena potrošnja bila 7,4 L ... no čim sam ga ja uzeo u ruke i počeo mjeriti meni je išlo debelo ispod 5L, možda bi trebao ipak silovat auto da ga ''naučim'' ?
Ili to možda samo brljavi kompjuter i pokazuje krive brojke zbog reseta? Dosad svako auto koje sam vozao sam ručno mjerio kod tankanja da provjerim točnost tog kompjutera, i ispadalo je da je poprilično precizno to što kompjuter prikaže, +-0,1L odstupanje.
Termine koje spominjes "long term trim i short term trim" odnosi se na benzinske motore i to ucenje se unormali kod njih nakon par km.
Ovaj auto normalno trosi po gradu zimi oko 7l ljeti oko 6.5l. Zimi je potrosnja veca radi duzeg zagrijanvanja. Rade PTC grijaci kabine i grijaci antifriza posebno ako ga svako malo palis gasis. Otvorena cesta je od 4.8l na vise. U zg nema sanse da ga spustis na ove vrijednosti koje spominjes. Ako ti javlja check injection naravno moze biti od dpf do neke sitnice ali i to moze utjecat na potrosnju.
Link to comment
Share on other sites

Što se tice potrošnje Megana nema jebene šanse da na autoputa troši ispod 4 l ( OK jedino ako se šlepaš u žutoj) po gradu ( gužva) troši oko 7.2...sada u zimskim uvjetima normalno mu je 6.5...ove potrošnje koje ti navodiš ja sam imao sa Cliom 2 I njegovim 1.5 sa 60 ks... Sa Grandtourom sigurno ne.
Što se check injection tiće može biti od dpf-a pa sve do dizni... Meni kad je tako na sec dolazila otišla mi je klapna na auspuhu.



  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cini mi se da smo dobili Sinoćnjeg i Martinka u kombinaciji ili su se prekrili novim nickom Ivane jesi to ti??? .. 🤔😂

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Stisni F5. Ako to ne pomogne, stisni Shift+Ctrl+F14. Ako ni to ne pomogne probaj F15, McDD je imao nešto bolju elektroniku. 

Link to comment
Share on other sites

Nece sigurno ECU ubacivati vise goriva jer eto se uci. Ecu sa jedne strane motora prati parametra zraka i goriva i sa druge strane prati parametre ispusnih plinova. Ubacivanjem vise goriva na istu kolicinu zraka (gasa) stvara losije parametre ispuha, dakle to nece raditi jer tada nema normu koju bi trebao imati. Dakle on radi na taj nacin. Fuel Trimovi su tolerancija na gresku koju sustav ubrizgavanja goriva ima. Niti jedan sustav goriva ne radi 100% isto, odredeni postotak greske. Takoder u zraku svugdje nema ista kolicina kisika, kisik je taj koji pomaze gorenju u cilindru. Dakle da bi taj dio iskompenzirali imas fuel trim. Jako ukratko sa jedne strane imas bazni (long fuel trim) koji kaze da injektor treba biti otvoren XY ms (miilsekundi), i onda imas lambdu koja kaze da ima viska kisika u ispuhu i onda imas Short Fuel Trim koji za navedenu situaciju kaze ispravi vrijeme koje je injektor otvoren za -x ms. I ako je taj x stalna vrijednost ECU ce se poceti prilagodavati i oduzimati LTF, jer zeli da je SFT sto blize 0. Opet relativno u teoriji. Mapa je radena za 0m nadmorske visine, a ti si odvezao auto na 1000m nadmorske visine i tamo ima manje kisika, dakle za istu kolicinu kisika trebas manje goriva. Ali da bi razvio istu kolicinu snage trebas tada vise zraka dakle vise gasa dajes i automatski tako vise goriva. Takoder temperatura igra ulogu, Sto je hladnije to imas vise kisika u zraku, a sto je toplije manje, dakle i na to ecu reagira.

Iskreno ako se zelis informirati u tome kako radi ECU i sustav ubrizgavanje nije ti dosta jedno popodne guglanja, trebati ce ti puno vise. Jedno vrijeme me to jako puno zanimalo pa sam jako puno strucne litarature citao, i sve je samo ne jednostavno.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tx Domba!

Eto sam nešto novo naučio. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@petak jednom moramo sjesti i uz nesto za podmazati grlo diskutirati o karburatorima i kako oni rade. To sam malo citao isto, ali fizika, venturi i ostale pi*ki*a....je dosao sam do zakljucka puno teze od elektronike :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prije da imaš problem ko ja, bolest na auto :) , pa zbog odspajanja akumulatora, počeo si sve živo gledat jel se šta promjenilo... od straha :), pa eto sad si primjetio sitnicu na koju nisi ni prije zagledao pa se čini da je nešto drugačije a nije. A i došli hladniji dani pa malo više i cugne.....

Edited by macan
Link to comment
Share on other sites

Ja sam uz more i mogu samo navesti da su mi zimski mjeseci kada dci motor najmanje troši (ljeti više radi klime?).
Već sam napisao koji mi je total prosjek, a za prethodni rezervar to iznosi:
1087 km
50.82 lit
4.68 lit/100km

Naravno glupi BC je pokazivao da je potrošnja 4.2 litra (uvijek ulivam do čepa i resetiram pokazivač).

Poslano sa mog POCO F2 Pro koristeći Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja sam izgleda jedini kojem boardcomp pokazuje veću potrošnju od stvarne. Po BC-u se kreće od 5.5 do 6.5, dok je stvarna od 5 do 6 litara, ovisno o ljeto/zima i grad/otvorena cesta.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Domba said:

@petak jednom moramo sjesti i uz nesto za podmazati grlo diskutirati o karburatorima i kako oni rade. To sam malo citao isto, ali fizika, venturi i ostale pi*ki*a....je dosao sam do zakljucka puno teze od elektronike :)

Ko nam brani. Još kad se malo.podmaže sa argumentim na 45° i nekim riješenim tekućim pitanjim razfovor klizi sam od sebe.

Ali u principu si skužio bit.

Venturijeva cijev i Bernulijeva jednadžba strujanja fluida.

Ostalo su nijanse kad koja dizna pušta gorivo. A sve na osnovu razlike tlaka u cijevima.

Nisam ni ja previše to studirao. Puno je varijanti. Osnovno znam.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information

Renault-klub.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfiguritati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice slažete se sa korištenjem kolačića. Koristeći se ovom web stranicom, pristajete na opće uvjete te pravila ponašanja.