Jump to content

1979 French Grand Prix - Dijon Prenios


ZD1400RT

Recommended Posts

I dok se polako smiruju strasti oko sezone koja je za nama i dok lagano tonemo u zimsko mirovanje odlučio sam malo zaviriti u F1 povijest. Doduše, već zadnje dvije godine lagano virkam i kopkam po internetu kad me uhvati volja da vidim što se sve zbilo prije 31 godinu dok sam bio star svega 4 dana.

Ovaj topic je posvećen, ne samo jednoj određenoj skupini gledatelja kojima je Renault blizu srca, već i onima koji pamte talent Gilles Villeneuve-a koji je prkosio tada nadmoćnim žutim RS10 bolidima u najvjerojatnije najvećoj borbi u povijesti Formule 1.

„Equipe Renault Elf“

Sve je počelo davne 1977. kada je momčad došla u Formulu 1 sa prvim bolidom koji je koristio turbo motor. Radilo se o jednom bolidu RS01 sa 1.5 V6 turbo motorom na Michellinovim gumama, a vozač je bio Jean Pierre Jabouille koji je bio jedan od posljednjih vozača koji je ujedno bio i inženjer koji je radio na razvoju bolida. Te 1977. nastupili su na svega 4 utrke koje nisu završili te na 5. se nisu uspili kvalificirati. Na prvom nastupu u Engleskoj odustajanje je prouzročila upravo turbina, a i dok je vozio bolid je imao problema sa tlakom turbine tj. sa velikom „turbo rupom“. 1978. Ponovo nastupaju sa jednim bolidom i jednim vozačem te nastupaju na 14 od 19 utrka. O toga završava svega 4 utrke, a najveći uspjeh ostvario je na USA East Grand Prix osvojivši 4. poziciju i time prve bodove za Renault i turbo motor općenito. 1979. Jabouille je dobio timskog kolegu René Arnoux-a. U trećoj utrci sezone na South African Grand Prix Jabouille osvaja za sebe i za turbo motor prvi pole position, ali motor opet nije izdržao do kraja utrke dok je Arnoux-u pukla guma 11 krugova prije kraja. Iako su nakon još dvije loše utrke dobili novi bolid RS10 kojeg je pogonio 1.5 V6 biturbo motor koji je na 11000 okretaja u minuti razvijao 500 konjskih snaga. Ipak, trebalo im je još 3 utrke da pokrpaju sve nedostatke te slijedi još jedan pole position i početak jedne legendarne utrke.

RS01

post-73-094602600 1290693831_thumb.jpgpost-73-011245100 1290693862_thumb.jpg

RS10

post-73-035283700 1290693971_thumb.jpgpost-73-071625000 1290694086_thumb.jpg

Circuit de Dijon-Prenois

Staza je sagrađena 1972. u Preniosu pokraj Dijon-a. U svom prvom izdanju bila je dugačka 3.289 km sa svega 8 zavoja, a krugovi su se vozili ispod minute. To je bio problem zbog konstantne gužve vodečih i najsporijih, stoga je staza produžena na 3.801 km tako što su produžili središnji zavoj. Staza je ugostila 5 Velikih Nagrada Francuske i jednu VN Švicarske 1982. Godine.

post-73-096848300 1290694170_thumb.jpg

French Grand Prix

01.07.1979. Dijon-Prenios

Nakon što su se osramotili u Monacu, Renaultovoj momčadi trebao je dobar rezultat pred domaćom publikom u Francuskoj te su napokon kompletirali bolide i zauzeli prvo i drugo mjesto na kvalifikacijama. Ipak nije samo njima utrka bila bitna, već je tu bio nekompromisni Gilles Villeneuve koji je unatoč dominaciji RS10 bolida odvozio nevjerovatne kvalifikacije odmaknuvši vremenski od ostatka grida u svom Ferrariju. Bio je treći u prvenstvu i trebala mu je pozicija sa najviše bodova. Tu se već moglo naslutiti da će to biti utrka Gilles protiv domaćina.

Na startu utrke Renaulti su dobro krenuli, ali između njih projurio je Villeneuve i probio se na vodeću poziciju. Aronoux je promašio brzinu i pao na 9. mjesto. Villeneuve je znao da je pitanje vremena kad će ga napasti, ali se nije htio pomiriti sa trećim mjestom te je u prvi krugovima vozio sekundu brže po krugu od Jabouille-a. Ipak, sa dosta manjeg downforce puno je trošio gume i Jabouille ga je sustigao, kao i Arnoux koji je u tih 15 krugova sa lakoćom prestigao vozače: Jones, Laffite, Lauda, Piquet, Scheckter... I dalje vozeči na samom rubu te koristeći zaostale bolide Villeneuve čuva prvo mjesto, ali gume su bile gotove te je bolid konstantno bio u oversteeru ili understeeru. U 46. krugu Villeneuve više nije mogao ništa i Jabouille ga je prestigao i krenuo prema prvoj pobjedi. Arnoux je bio na 15 sekundi zaostatka kojih je smanjio na 4 sekunde 10 krugova prije kraja. Na kraju 77-og kruga Aronux je prešao Gillesa i na stazi je zavladao delirij. Svi su mislili da je priča završena, da je Villeneuve pretjerao i izgubio. Villeneuve nije odustajao i vidio je da unatoč teškom upravljanju drži ritam sa Reneom pa je zaključio da je i on u problemima (sa dotokom goriva) i krenuo je u posljednji napad. Na kraju ciljne ravnine ubacio se sa unutarnje strane i kasno kočio. Dimilo se iz sve četiri gume dok se Ferrari probijao pokraj Renaulta i išli su duž desnog zavoja jedan uz drugoga. Nitko, pa nisi sami vozači ne znaju zapravo koliko su se puta u tih nekoliko zadnjih krugova pretekli, koliko su se puta dotaknuli kotačima, proklizali, izletjeli s ceste, opet prolazili i opet dodirivali. Takva vožnja nije viđena u Formuli nikad prije ni od tada. Na polovici zadnjeg kruga, dok je publika bila u divljem zanosu, činilo se da je Rene uspio. Na uzbrdnom oštrom zavoju osjetio se dovoljno siguran u svoju prednost da uzme zavoj široko, uobičajeno, po idealnoj liniji. Gilles je zakočio više nego kasno i provukao Ferraria kroz otvorena vrata.

I dok je Jabouille prolazio kroz cilj osvojivši prvu pobjedu za sebe, Renault i turbo motor na domaćoj stazi, svi su gledali iza njega i čekali dvoboj u kojem je Gilles pobjedio. Kako su usporili Villeneuve je prijateljski, s puno poštovanja pozdravio Aronouxa na što mu je ovaj uzvratio istom mjerom.

Nismo trebali očekivati ništa drugačije. Bilo je divlje, bilo je borbeno, ali je bilo i čisto. "Ne znam koliko smo se puta dotakli" rekao je Gilles "Ali znam da se to nije dogodilo zato jer je jedan od nas pokušavao drugoga izbaciti s ceste."

"Bilo je zabavno! Prava bitka. Mislio sam da ćemo se zasigurno okrenuti, jer znate, kad se počnete kačiti kotačima vrlo je velika mogućnost da se jedno auto popne na drugo. Ali mi se nismo razbili, bilo je u redu, i nikada nisam tako uživao u utrci"- rekao je Arnoux.

Na slijedećoj utrci u Silverstoneu, Villeneuve i Aronux su bili strogo ispitivani od strane udruge vozača. Lauda, Fitipaldi, Scheckter i drugi su ih nazivali neodgovornim i glupim.

"Sa mjesta gdje su oni bili - što su mogli znati?!" - komentirao je Gilles kasnije. "Nisam mogao vjerovati da čujem to što govore. Isuse, oni bi trebali biti vozači!" Andretti, koji je bio odabran od strane drugih vozača kao najbolji vozač, nije bio kritičan: "Nemamo se šta brinuti. Samo dva mlada lava koji se grebu."

----------x----------

Imao sam sreće i nabavio cijelu utrku te je sa užitkom pogledao. Na Jubito ima puno filmića ovog dvoboja, ali sam za ovaj topic odobrao onaj kojeg komentira Jeremy Clarkson poznat po emisiji BBC-jevoj Top Gear emisiji. Uz to što opisuje sam dvoboj, na svoj način kritizira današnju Formulu 1.

Foto galerija sa VN Francuske 1979.:

Start utrke u kojem se Gilles probija između dva Renaulta

post-73-075417400 1290694377_thumb.jpg

Poredak nakon starta - Gilles, Jabouille, Scheckter

post-73-083953700 1290694651_thumb.jpgpost-73-075076300 1290694695_thumb.jpg

Jabouille napada Villeneuvea (slika lijevo i sredina) i Jabouille u vodstvu nakon pretjecanja Villeneuvea:

post-73-015607900 1290695214_thumb.jpgpost-73-000891800 1290695359_thumb.jpgpost-73-039340800 1290695389_thumb.jpg

Arnoux nakon napda na Schecktera:

post-73-016056200 1290695499_thumb.jpg

Dvoboj Villeneuve-Arnoux:

post-73-073469800 1290695426_thumb.jpgpost-73-031408200 1290695449_thumb.jpgpost-73-057975200 1290695589_thumb.jpg

Jabouille osvaja prvu pobjedu (lijevo), Gilles i Rene prolaze ciljem (desno):

post-73-085167200 1290695675_thumb.jpgpost-73-036092000 1290696055_thumb.jpg

Slavlje:

post-73-066686700 1290986028_thumb.jpgpost-73-008491100 1290986038_thumb.jpgpost-73-018934700 1290986042_thumb.jpgpost-73-042137900 1290987110_thumb.jpg

I za kraj jedna od najdražih slika Formule 1. Najbitnija je bila vožnja, sve ostalo nebitno. Ručak za običnim spojenim stolovima ispod trošne nadstrešnice, vozač do vozača, plastične čašice. Takvi velikani u tako običnoj situaciji. Da mi je znat o čemu su pričali. :)

Sa lijeva na desno: Jean Pierre Jabouille, Jody Scheckter, Gilles Villeneuve, René Arnoux

post-73-046835800 1290987572_thumb.jpg

Edited by ZD1400RT
Link to comment
Share on other sites

Zadrti stvarno ti se divim na velikoj ljubavi prema F1. Pravi i istinski zaljubljenik!

Jedino bi volija da su umisto salama raznih jeli fažol sa kobasicom :bigl:

Link to comment
Share on other sites

Zadrti stvarno ti se divim na velikoj ljubavi prema F1. Pravi i istinski zaljubljenik!

A što mogu kad baš uživam u tome. :) Koji put se toliko uživim da satima kopkam po netu tražeći slike i tekstove i mislima se vratim u to vrijeme. Najviše od svega cijenim spirit, onaj feeling koji te ispunjava, a naviše ga primam kad vidim bolide u boxu od neožbukang betona, vozače koji prčkaju po motoru bolida, ona slika sa marende... Mislim, ima i danas spirita u F1, ali je zatrpan ispod blještavila, novaca, glamura, ručnih satova od 80000 eura...

Link to comment
Share on other sites

lud si stari, luud!! :zubo:

uživao sam čitajuć tvoj tekst! :dobroje:

(da ne kažem da sam ga pročitao još kad je bio nevidljiv za druge forumaše)

Link to comment
Share on other sites

Svaka ti čast! E to je bila formula, to su bili gladijatori!

:dobroje: ... upravo to ... era pilota je davno završila, živjeli vozači plakači, elektronika i aerodinamika... hvala Bernie ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Ivan1902 unpinned this topic
×
×
  • Create New...

Important Information

Renault-klub.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfiguritati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice slažete se sa korištenjem kolačića. Koristeći se ovom web stranicom, pristajete na opće uvjete te pravila ponašanja.