Jump to content

Proces preinake/prerade vozila („legalizacija“ preinaka na vozilu “Atest“)


Mladen

Recommended Posts

C/P K.Kajmić

 

 

Budući da se sve veći broj osoba upušta u procese preinaka vozila (prerade vozila), te nailazi na probleme prilikom legalizacije tih promjena (postupka ispitivanja vozila), odlučio sam se pozabaviti navedenom temom u diplomskom radu:
„PROCESI IZRADE PREINAKE POSTOJEĆIH VOZILA“.

U diplomskom radu opisao sam cijeli proces od izrade preinake na vozilu do postupka ispitivanja istih, odnosno utvrđivanja zadovoljava li preinačeno vozilo zakonom propisane uvjete i norme. Sam proces prikazan je pomoću dijagrama tijeka kao bi bio lakše razumljiv, te olakšao osobama koje se upuštaju u proces preinake vozila razumijevanje istoga i poštedilo ih proučavanja zamršenih zakona i pravilnika koji su poprilično nerazumljivi frown.gif.

Konkretan opis procesa prema zakonu i pravilnicima opisan je u poglavlju 3. (str. 25). U nastavka prikazana su iskustva susjednih zemalja i prijedlozi poboljšanja procesa.

Na žalost, mnoštvo stvari ostalo je ne definirano, budući da iste nisu regulirane samim zakonom jer živimo u zemlji u kojoj živimo.no.gif

Uglavnom da sumiram, ukoliko vršite zamjenu dijelova, sklopova ili uređaja na vozilu zamjenskim dijelovima koji su prethodno ispitani, odnosno homologirani (takvi dijelovi trebaju imati pripadajuću homologacijsku dokumentaciju, ili atest, kod nas često nazivan „TÜV certifikat“), postupak ispitivanja se svodi na pregled pripadajuće dokumentacije (gore navedene) i provjeru ugradnje dijelova, sklopova i uređaja. Takvi dijelovi, sklopovi ili uređaji trebaju biti odobreni za ugradnju na pojedini tip vozila, što se dokazuje pripadajućom dokumentacijom. U takvim slučajevima ne bi trebalo biti problema.clap.gif

Ukoliko se upuštate u velike preinake na vozilu (npr. zamjena motora) prije samog početka rada na vozilu trebate prvo obavijestiti ovlaštenu pravnu osobu – Centar za vozila Hrvatske o početku preinake, koji bi Vas trebali uputiti na koji način trebate provesti preinaku kako bi takvo vozilo moglo zadovoljiti propisane uvjete i norme. Zatim slijedi izrada elaborata, te preinaka vozila uz nadzor ovlaštene osobe (CVH-a). Na žalost, kod ovakvih zahvata na vozilu dosta stvari je nedefinirano, pa ste u pravilu prepušteni na milost i nemilost nadležnih institucija (kako one traže, tako mora biti). Nadam se da će se stvari uskoro promijeniti na tom području, s tim ciljem sam se i uhvatio ove teme.

Veliko iznenađenje u navedenom području bila mi je nama susjedna zemlja BiH, odnosno njihova nadležna institucija –DEKRA CENTAR Mostar, koji su vrlo susretljivi u dijeljenju informacija, što ne mogu reći za vodeće institucije u ovom području (Njemački TÜV i Dekra).
Pojedini procesi preinaka vozila i ispitivanja lijepo su opisani, stoga ću ih priložiti u nastavku. Opisani procesi se mogu primijeniti i kod nas budući da i Hrvatska i BiH usklađuju pravilnike i uredbe s propisima Europske unije:

PROCEDURA ZA ISPITIVANJE VOZILA - SPOJLERI I KAROSERIJA
PROCEDURA ZA ISPITIVANJE VOZILA SA ZAMIJENJENIM POGONSKIM
PROCEDURA ZA ISPITIVANJE VOZILA NAKON ZAMJENE ILI PREPRAVKE KAROSERIJE
PROCEDURA ZA ISPITIVANJE VOZILA SA PREPRAVLJENIM TOVARNIM SANDUKOM
PROCEDURA ZA ISPITIVANJE VOZILA NAKON UGRADNJE SISTEMA DVOJNIH KOMANDI
PROCEDURA ZA ISPITIVANJE VOZILA M2 I M3 KATEGORIJE

Ukratko sam vam opisao procese preinaka vozila koji su vrlo složeni, te ih treba shvatiti ozbiljno, kako bi preinačena vozila poboljšana vozna svojstva (što je nadam se i cilj svakome tko se upušta u proces), a nikako ne suprotno. Stoga je proces potrebno provesti sukladno zakonskim odredbama i pravilima struke kako preinačena vozila ne bi ugrožavale živote svojih vlasnika i živote ostalih sudionika u prometu.

 

Da kod nas je veliki problem što mnogo stvari nije definirano. Prema opisanom u diplomskom, ukoliko se preinaka provede sukladno zakonskim odredbama i pravilima struke, vozilo treba proći postupak ispitivanja. 
Presudno je obavijestiti CVH o preinaci prije same izrade preinake vozila, te napraviti kvalitetno pripadajuću dokumentaciju (elaborat). Većina tu radi grešku, kao i primjer iz diplomskog, budući da se obrate CVH-u nakon obavljene preinake vozila (s gotovim vozilom) i tu nastaju problemi (što ćemo sad?), pa ih oni onda elegantno otkantaju.
Sukladno zakonu svaka kvalitetno provedena preinaka može se legalizirati, ali je potrebno uložiti puno truda i novaca, ja sam s ovim radom pokušao malo olakšati stvar. Znači u vozilo se može ugraditi bilo koji motor (bio on ugrađivan u određeni tip vozila ili ne), pa čak i sastaviti vozilo od 2 ili više vozila i naravno sve se može legalizirati samo treba poznavati zakon i raditi u skladu s njime.
Nadam se da će se stvari uskoro posložiti, jer kao što vidite u Bosni je dosta toga definirano, pa ako su uspjeli oni, valja ćemo i mi! 

Zaboravih ubaciti još jednu proceduru koja opisuje postupak ispitivanja vozila na koja se ugrađuju nestandardne dimenzije guma i naplataka. To je imao i CVH nekada na stranicama, ali sada više ne mogu naći..., stoga stavljam od gospode iz BiH:

PROCEDURA ZA ISPITIVANJE UGRADNJE NESTANDARDNIH PNEUMATIKA 
Mislim da je kod nas vrlo sličan postupak, ako se dobro sjećam prednji kotač naveze se na rapmu visine 150 mm, te se zatim između njega i karoserije vozila provlači naprava za ispitivanje (crijevo debljine 4 mm ili 5 mm) i ukoliko nigdje ne zapinje prolazi postupak ispitivanja, naravno ako naplatak ne strši van blatobrana.

Edited by frenchkey
velika slova u naslovu
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Pozdrav!

 

Da ne otvaram novu temu..

 

Dali na forumu postoji osoba s direktnom vezom u CVHu.

Radi se o riješenju za napravljeni "atest" ovjesa koje čekam več 6mjeseci

Znači trežim osobu kojame može uputiti nekome da popričam i privedem to kraju, sve je plačeno no s obzirom da svakim pozivom samo sve zavlače ja gubim strpljenje jer nevjerujem da na osnovu informacija/mjerenja/slika koje smo im predali oni nemogu udariti jedan šrambilj i poslati poštom odobrenje.

 

Ukratko radi se o fiksnom FK automotive ovjesu s zamjenskim sportskim amortizerima propisanim za clio i oprugama za koje postoji TUV.

Oni zahtjevaju neke specifikacije amortizera koje proizvođač ne želi izdati. Ja isto smatram da to nije potrebno ako pričamo o amortizerima koji su tvornički zamjena za orginale i to je navedeno na računu i etiketi koja je na njima ljepljena..

to me pomalo i ljuti jer jedne gevinde prolaze bez obzira na propisanu visinu vozila koju večina odmah nakon testiranja spušta ispod minimalne dozvoljene.. :dry:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Kako mi auto ugradnjom RS branika sad izgleda ocito spusten, bojim se da mi na tehnickom neki cica ne radi probleme. Imam H&R opruge na vozilu i s njima TUV certifikat.

Da li je najbolje na temelju toga prijaviti atest prije tehnickog ili je mozda dovoljno imati samo taj TUV uz auto?

Link to comment
Share on other sites

Možda bi vani TUV bio dovoljan, al čitajući Zrmijeve eskapade oko DRL-a, čisto sumnjam.

Ako nije ubijen, možda neće ni zezati.

Link to comment
Share on other sites

Prije (takodjer spusteni, ali je gore serijski branik):

post-7258-0-46097800-1417971580_thumb.jp

 

Poslije:

post-7258-0-06967900-1417971669_thumb.jp

 

Imam neku vezu inace na tehnickim, ali radje bi sve to imao crno na bijelo.. Inace me nikad nisu zezali, tim vise sto sad imam u zimskom periodu tehnicki, zimske 17" kotace gore koji su uvuceni u blatobran pa sve skupa ne djeluje pimpano.

Link to comment
Share on other sites

Bojim se da ne naletim na nekog tko ce skuziti da auto nema serijske opruge, da nemam atestirano, pa da na kraju budem bez auta dok ne rijese papire, a vidim da to mjesecima moze potrajati.

Link to comment
Share on other sites

nesposobnjakovići i uhljebi iz CVH znaju atestirati samo već atestirano. Dakle ako je original branik oni bi ga ''znali'' atestirati

Link to comment
Share on other sites

da nazalost Zrmijevo iskustvo opovrgava dio u prvom postu.

 

C/P K.Kajmić

....

Uglavnom da sumiram, ukoliko vršite zamjenu dijelova, sklopova ili uređaja na vozilu zamjenskim dijelovima koji su prethodno ispitani, odnosno homologirani (takvi dijelovi trebaju imati pripadajuću homologacijsku dokumentaciju, ili atest, kod nas često nazivan „TÜV certifikat“), postupak ispitivanja se svodi na pregled pripadajuće dokumentacije (gore navedene) i provjeru ugradnje dijelova, sklopova i uređaja. Takvi dijelovi, sklopovi ili uređaji trebaju biti odobreni za ugradnju na pojedini tip vozila, što se dokazuje pripadajućom dokumentacijom. U takvim slučajevima ne bi trebalo biti problema.clap.gif......

 

 

Prije (takodjer spusteni, ali je gore serijski branik):

attachicon.gif post-7258-0-11286800-1367066947.jpg

 

Poslije:

attachicon.gif IMG_8698.jpg

 

Imam neku vezu inace na tehnickim, ali radje bi sve to imao crno na bijelo.. Inace me nikad nisu zezali, tim vise sto sad imam u zimskom periodu tehnicki, zimske 17" kotace gore koji su uvuceni u blatobran pa sve skupa ne djeluje pimpano.

ak te bas brine makni "LIP" s branika pa ce biti veci razmak izmedju ceste i branika

Edited by MilosB
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Pitanjce, cujem da gospoda na tehnickom ne gledaju bas blagonaklono prema dubokom volanu, a ja bi ga bas ko za vraga stavio u auto. Postoji ikakva shema da bude blagoslovljen od nadleznih organa?

Link to comment
Share on other sites

Stavis i boli te tuki. Frend vozi godinama i za to mu niko nije kakio. Bitno je da rjesis da ti airbag ne izbacuje gresku pomocu otpornika

Sent from my LG-D855 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

bogme kod nas bi pitali na tehničkom di ti je air bag

Link to comment
Share on other sites

Tako sam i ja cuo a mijenjanje volana pred tehnicki ne dolazi u obzir ni pod razno. Sve se meni cini da ce trebati nac covjeka koji zna covjeka

Link to comment
Share on other sites

Volan vratiš za 10 min. Najjednostavnija varijanta.

Sent from my SM-A510F using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Budemo onda vidjeli kako se skida/montira pa ako nije zajebancija cemo tako

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information

Renault-klub.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfiguritati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice slažete se sa korištenjem kolačića. Koristeći se ovom web stranicom, pristajete na opće uvjete te pravila ponašanja.