Jump to content

Tuning ovjesa vašeg Renault-a


ZD1400RT

Recommended Posts

Kod mene H&R opruge -35 mm, auto serijski na 205/50/17'' - rezultat manje naginjanja nego bez opruga, udobnost nepromijenjena, bolje dr

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Evo, konacno da i ja napisem neka iskustva.

Mogao bi poceti od prvih auta, gdje je najvise do izrazaja u lezanju igrao uopce ispravan amortizer. Iako mnogi ovdje zele spustit auto ili promjenit amortizere za bolje, postavlja se pitanje jesu li i oni serijski uopce ispravni. Prica pocinje kad sam kupio Clia i nakon upoznavanja s autom zakljucio da mu desni i lijevi zavoji bas ne leze jednako :) Pa sam otisao na kontrolu amortizera (na one ploce kaj tresu kotace) i ispalo je da amortizeri imaju ponesto razlicite sile, ali da je to u toleranciji. Nakon mog inzistiranja da to ne moze bit u toleranciji jer to ne stima, skinuti su s auta i isprobani na drugom stroju gdje je razlika u silama ipak bila veca. Izgleda da se ta razlika u silama povecavala kad je neispravan amortizer bio pri kraju hoda (mozda nedostatak ulja). Sve je to kod normalnije voznje i po cesti bilo tesko primjetit. Na pisti se jako vidlo i osjetilo da auto ne slijedi zadanu putanju iako je brzina i volan u pravom polozaju.

Prvo sam promjenio samo amortizere i ostao na serijskim federima. Sa promjenom amortizera na konije promjenio se i prednji nagib kotaca. Sve je to rezultiralo puno boljim upravljanjem autom, ali se osjetila i promjena sa plinskih na uljne amortizere. Koniji imaju jaci rebound, a orginalni bump. To je znacilo cesce lupanje amortizera u granicnik. Poslije sam promjenio i federe, sto je mnogo utjecalo na upravljivost auta. Sama brzina na stazi se nije puno promjenila, ali upravljivost auta se znatno povecala. Voznja na samoj granici je postala daleko laksa i sigurnija, a smanjilo se i trosenje guma po vanjskom rubu.

Kupio sam i strutove i takodjer moram reci sto i Minjug, a to je osjetno ukrucivanje cijelog trapa. Najvise se osjetilo (na volanu i karoseriji) kod prelaska preko loseg zeljeznickog prelaska tj. preko pruge. Tu se osjetio stabilniji ovjes.

Sad je auto preradjen.... e sad, to vise uopce nije ista liga. Nije samo ovjes preradjen u tvrdji, vec je i cijeli kavez u autu, a to rezultira beskonacno cvrscom karoserijom. To je uopce tesko opisat. U pocetku dok smo uvarili kavez, nismo kavez (namjerno) povezali gore za karoseriju, vec samo u tockama po podu. Kavez je ionako isao skroz uz karoseriju. Kad sam primio kavez rukom (cijev uz karoseriju), moglo se osjetit pod prstima kolko karoserija i dalje radi i mice se po par mm u zavojima. Onda smo naravno ucvrstili kavez i po gornjim tockama. Sve to rezultira ogromnom razlikom u cvrstoci karoserije koja se rijetko kad ili malo spominje, a vrlo je vazna jer igra ulogu zajedno sa ovjesom. Na autu su trkaci Eibach federi, trenutno nema pomocnog federe, sto znaci da feder ima samo jednu silu. Zadnji kraj je gotovo pretvrd, pa cak zna i posskocit po normalnoj cesti na velikim grabama. Bez obzira na to, auto je trenutno fantasticno upravljiv, a zadnji kraj kod prednjeg pogona tesko da moze ikad stvarat neki preveliki problem. Bitno je samo da kod kocenja u krivinama u kriticnim situacijama nije predivlji da se uopce ne da ispravit ili da se neda zbog toga dovoljno kocit. Sve su to kompromisi. Ono sto nije dobro za cestu moze bit fantasticno za pistu. Izbacit zadnji kraj na kocenju u zavoju je super na pisti. Na cesti je to vrlo opasno iako cak i brze. Tako da je na cesti gotovo uvijek bolje imat auto koji podupravlja. Veca pogreska kod podupravljanja se moze jedino ispravit preupravljanjem (recimo rucnom). Auto koji uopce neide guzicom van, cak i kod cukanja volanom nema dobar ovjes. Za cestu i neiskusnog vozaca super, za brzinu na pisti totalno krivo. Auto u principu mora bit neutralan, ali kod prednjeg pogona kojeg skoro svi na ovom forumu voze je to gotovo nemoguce zbog same cinjenice da je 70% tezine naprijed i da sve rade prednje gume i koce i ubrzavaju i skrecu.

Sad bi ja trebao opisat ovaj totalno kruti ovjes i auto. Tesko je to. Pokusat cu primjerom. Uletio sam sa cca 160+ preko mosta u zavoj. Zadnji kraj je pretvrd za neravnu cestu i odskocio se podosta na prelazu na most, samo sam se nasmijo, okrenuo malo kontre i u punom gasu protutnjo dok se cijeli auto prvo klizao kakvih 50m u boku i bez ikakvih problema vratio u putanju. Ali nije to sve samo do ovjesa, vec i do iskustva. Mogao sam zasarafit previse kontre ili krivo reagirat i rec da je ovjes kriv. Takodjer, auto se naginje jako malo. Ovjes radi, ali isto tako jako malo. Sve to rezultira time da je osjecaj u autu takav da se svaka krivina moze proc sa bilokolko. Ipak, fizika je takva kakva je i to neide. Neiskusni vozac koji bi se htio vozit na granici, ne bi prezivio u takvom autu 10 zavoja na cesti. Pogrjesno procjenit brzinu ulaska u zavoj u takvom auto je cak i prelagano. Sve se cini sporo, svaki ulazak u zavoj mi se cini da bi islo i brze, a ne ide. Nema vise osjecaja granice. Nema naginjanja, nema niceg. Auto ili drzi ili se klize. Nema znaka da ce sad pocet klizat, nego se pocne klizat. Po kisi je to onda naravno izrazenije trostruko. Vozit na granici takav auto po kisi je, osudim se rec gotovo nemoguce. Nema nikakvih naznaka da ce se pocet klizat, ne naginje se, osjetit sile je takodjer nemoguce. Jednostavno moze se vozit jedino po nekakvom vizualnom osjecaju ko u video igri, a to je iznimno tesko i naporno. Drugi nacin je znatno promjenit putanje i nacin voznje, a za to treba imat iskustva.

Minjug je spominjao i P106. Na njega smo stavili Bilstain amortizere grupa N. Sve je doslo kao kit sa eibach prednjim amortizerima (odiza je torzionka i nema federa). Naprijed su dosli plinski amorzeri sa samo jednom silom (bumpom), rebound je skoro nikakav, a odiza uljni amortizeri. Strut smo isto metli naprijed, odiza ga nema jel nema cemu sluzit. Auto je mali i kompaktan, a samim time je i sasija dosta kruca kad je takva mala. Ovjes na tom autu je neopisiv. Tvrd je a zapravo mekan. Prednji amortizeri i federi su kruti, ali na vecim rupama auto lupa u granicnike. Na pisti se to ne osjeti, jel na pisti nema graba. Clio sa ultra tvrdim ovjesom i kavezom lupne u grabu, cuje se lagani PUMP i nist. Niti kaj zaskripi, niti lupi amortizer u granicnik, nist. Tolko je tvrd da se moze eventualno odskocit. Peugeot nabija u grabe, ali zato se osjeti da kotaci slijede cestu do neke granice. I jedan i drugi ovjes (na cliu i 106tici) su fantasticni, ali svaki za svoju stvar. Niti jedan nije bas za svakodnevnu upotrebu, a mi bas oba koristimo stalno. Nas tvrdoca uopce ne smeta, ali na jako losim cestama jednostavno treba usporit jel auti ili previse skacu ili 106tica nabija u granicnike. 106tica se vozi takvom lakocom da je to sramota za pricat :) Auto je ko u kakvoj igrici. Udjes prebrzo, pa "zasarafis" volan jos nutra, popustis gas, auto mirno izbacuje guzicu... sve je usporeno i fantasticno, bez iznenadjenja. Upravljanje za 5+. Auto ima slabasan motor od 75ks i fantastican ovjes. Cesto se podcijenim ovjes i udjem presporo u zavoj, a onda nema snage za brz izlazak.

Svaki ovjes mora pasat vozacu i bit uglavnom prilagodjen cestovnoj uporabi jer vecina koristi auto po cesti i po cesti juri. Ovjes se stela posebno za svaku stazu, pa to opet dovoljno govori o tome da je sve kompromis za nesto. Samo je bitno da si vlasnik svog auta u glavi slozi gdje hoce da je njegov auto brz, a gdje ce ic sporije. Isto je i na pisti. Ako auto ide super po zavojima, onda mozda ne koci i ubrzava dobro.... ali se mozda tako dobije vise. Sve je kompromis.

Na kraju, bitnije od svega. Treba znat vozit mirno, znat prebacivat teziste i naucit se kako auto reagira u kojoj situaciji. Sve radit sto mirnije. Tad i najlosiji ovjesi postanu iznenadjujuce dobri. Ako ne mozes auto prilagodit sebi, onda prilagodi sebe i stil voznje autu. Ponekad je dovoljno napravit malu korekciju u putanji u nekom zavoju i auto se ponaca totalno drugacije i tu nije kriv ovjes nego vozac. Ako je zadnji kraj divlji, mozda nije ovjes nego vozac previse cuka volanom. Onda vozac promjeni ovjes i na autu se smiri zadnji kraj i sad vozac misli da konacno juri, a zapravo ide jos sporije, a sve zbog greske jos na pocetku i krivog stila voznje. Ovo je karikirano, jel uglavnom svaka promjena tvornickog ovjesa sa nekim aftermarketom koji kosta vise od 500eura je pozitivna.

Postoji i jedna recenica iz trkaceg svjeta "ako se auto ponasa ko da ide po tracnicama, ides presporo". SVAKI auto ima granicu i na toj granici se auto klize. Bilo to prednjim ili zadnjim krajem ili neutralno. Gume najbolje drze tek kad se lagano klizu, sve do toga je voznja ispod granice mogucnosti guma i ovjesa odnosno auta. Ovjes je dobar kakav god da je dok god u tim kriticnim situacijama nije problematican. Kad vam je ovjes tu problematican, onda ga mjenjate boljim ili durgacijim.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

moje iskustvo ovog mog zadnjeg clia;

-spušten sa -35/-40mm oprugama

-to je bilo montirano na serijske amortizere

-vozio sam se sa tako spuštenim autom nekih 50000km

-usitinu je izgledao lijepo i dobro se dr

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 11 months later...

eto da i ja napisem kratki osvrt :)

dakle, nedavno sam spustio auto , naravno, oprugama samo :) i auto je puno puno upravljiviji.... turn in je puuuuno bolji, jako treba pretjerat da ode preko nosa, napokon imam gripa naprijed... auto se sada super drzi, zadnji kraj pri izlazu iz zavoja lagaaano pocne klizat, taman toliko da pomogne prednjem kraju... u kratkim zavojima vise ne vrti unutarnji kotac zbog puno manjeg naginjanja... na cesti bez grba i rupa je pravi gust za vozit... ali cim se naleti na grbu u zavoju auto se uzasno glupo ponasa, ne amortizira kako se pada pa izbaci iz putanje... kao da u tom trenu lebdis i nemas kontrolu... sa serijskim oprugama se auto naginjao prejako, stalno je klizio preko nosa (u turn inu, izlazu iz zavoja itd.), zadnji kraj auta nikad nije pomagao pri izlazu iz zavoja i bilo je katastrofa za vozit.. sljedeci korak je promjena amortizera :)

Link to comment
Share on other sites

pardon... evo, nadopunit cu... kotrljam se na michelin pilot exalto 2 u dimenziji 195 50 15" , opruge su rađene , auto je nekih 3-4cm nizi, no nebitno, bitno da se ne naginje vise... serijski su amortizeri sa 110 000km predenih... nece ostat oni vec ce se ic na koni sport ...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

stara tema, ali ja sam jos pod dojmom pa bi napisao par rijeci :zubo:

dakle:

serijski ovjes: katastrofa, naginje se, los grip naprijed, konstantno klizanje preko nosa, lose prebacivanje tezine, nagla promjena smjera je hmmm... ajmo rec da tanker moze bolje.. udobnost je super

H&R opruge + stand. amortizeri: naginjanje jako smanjeno, ogromno povecanje gripa naprijed time i anulirano klizanje preko nosa, prebacivanje tezine je li la kao i nagla promjena smjera... sve u svemu, ok je dok je cesta bez ostecenja... svako ostecenje dovodi do izbacivanja iz putanje, poskakivanje i nakon prelaska preko rupe/grbe.... udobnost je uzasna, lupaju amortizeri, upijanje rupa je katastrofa pa to rezultira cupkanjem po svuda ...

H&R opruge + stand. amortizeri + OMP prednji strut: sve isto osim = prednji kraj puno direktniji, puno manje gibanja karoserije, pa je auto "kompletniji" .. neznam tocno kako bi opisao, ali je strasna razlika... udobnost ista ko i u gornjem slucaju

H&R + Bilstein B8 + OMP strut = strasno nesto... nema naginjanja skoro pa uopce, upijanje rupa je bolesno brzo, nema bacanja iz putanje nakon naleta na grbu/rupu u zavoju, mjenjanje smjera je takoder jaaaaaako unaprijedeno, auto se kontrolira jako lako i granica drzanja i klizanja je pomaknuta tam negdje u 3.p.m koju netreba trazit na cesti s prometom :zubo:

udobnost: ovisi kako ko preferira :) meni je bolje nego na serijskom ovjesu, nije pretvrd jer strasno brzo reagiraju amortizeri

NAKON SVAKE NADOGRADNJE OBAVEZNO OTICI NA ŠPUR (CENTRIRANJE TRAPA) :zubo:

eto, toliko od mene... ako netko ima primjedbu ili nesto, samo dajte, dugo cekam neku diskusiju oko ovjesa :)

Link to comment
Share on other sites

Ja sam na starom autu (R19 16V) jedini upgrade na ovjesu napravio tako što sam stavio Bilstein B6 na standardne opruge koje su već bile na autu.

Navodno novi amortizeri moraju imati učinkovitost 85%, a ispod 41% ih treba mijenjati odmah. Stari Sachs amortizeri su imali učinkovitost 49%. Bilstein je imao 92%!

Rezultat: auto je preko ležečih išao kao na zračnom jastuku. Najviše se osjetilo u zavoju i na prebacivanju težine - prednji kraj je bio gotovo mrtav neutralan. Strut bar je auto imao serijski.

Nedostatak: sa smanjenim naginjanjem u zavoju vanjska guma bi prije gubila grip nego sa starim amortizerom i auto bi prije proklizio.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Provozao sam malo auto sa novim oprugama i mogu da izmesem neke zakljucke (subjektivne.

Auto je ClioIII, koji serijiski dolazi sa jaaaaaaaako mekanim ovjesom te se ljulja u krivinama kao ladja, na uzbrdici/nizbrdici kada povuces rucnu ili je otpustis dize/spusta se i po 30cm naored/nazad, isto i kada das gas :laugh:

Presao Clicja nekih 1400km za ovih 25 dana od kada su stavljene opruge i moram da primetim da im je bilo potrebno neko vreme da se "uhodaju" ili "razgaze" . Sada je auto skoro jednako udoban kao i sa stock oprugama :dobroje: Ovo nisam ocekivao i prijatno sam iznenadjen. Neuporedivo bolje lezi i znatno manje se naginje u krivinama,nema vise poniranja auta pri kocenju, podizanja kraja kada povucem rucnu na brdu, a prelasci preko neravnina sada su dosta meksi (nakon 1400km); izgubio se onaj "ostar" udarac kada naidjem na rupu kakav je bio u startu. Nemam sta da kazem osim da sam odusevljen oprugama i mogu samo da ih preporucim svakome ko pozeli na jeftin nacin da unapredi izgled i donekle performanse auta :hail:

Drugari koje vozim su iznenadjeni kako je i dalje jako udoban jer to nisu ocekivali.

Treba da napomenem da auto bolje drzi jer imam i gume 205 umesto 185m, manji profil i manji ET felne.

Opruge su Eibach ProKit i auto je pao otrpilike koliko je navedeno (nisam merio pre i posle)

Edited by IsNoGood
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Pinao sam ovaj topic, a uskoro ćemo napraviti topice slične tematike :)

Dakle, pišite svoja iskustva sa preradama ovjesa vašeg ljubimca, iz prakse se dosta naući, te će te svakako pomoći drugima pri odabiru najboljih komponenti.

I mali hint, da quotam kolegu iz uvodnog posta:

Nema pitanja što da stavimo, gdje da kupimo, kod koga da namontiramo, već komentirajmo na temelju iskusta. Pitanja gdje je što i kako šaljite na PM osobi koja ima ono što vas zanima.

Edited by Hrci
Link to comment
Share on other sites

Pinao sam ovaj topic, a uskoro ćemo napraviti topice slične tematike :)

Dakle, pišite svoja iskustva sa preradama ovjesa vašeg ljubimca, iz prakse se dosta naući, te će te svakako pomoći drugima pri odabiru najboljih komponenti.

I mali hint, da quotam kolegu iz uvodnog posta:

Pozdra!

Da i ja napišem nešto.Ja imam Apex fedre plus rezani i Turnšek mi je prilagodil amortizere in povem da je avto zabetoniran na cesto posebno zadnji del,jedino sad kad imam gore loše guma jer idem u Krško na Raceland i več sam stavil zlizane gume sad je dupe dosta nemiran.Turnšek mi je inače stršal amortizere smanjil je hod i sad rade dvosmjerno.

Samo ak je cesta ravna inače skače ko magarac,tako da je sa orginal olvesom bio bolji na lošim cestama.Ali meni ovako paše.:ahaa:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ovako. Imam povoljno da uzmem oruge KW 40/30 spustanje.. prednji kraj 40 zadnji 30 (ako sam dobro razumio) stavljao bi ga na fabricke amrotizere. Nisam trkac, volim nekad malo zagasati po gradu kad nema puno auta na cesti ali rijetko skroz.

Cilj mi je smanjiti rastojanje izmedju vrha gume i blatobrana jer su bili tockovi 195/65/15 a sad su 205/45/16.

Najveci neprijatelj su mi sine i kaldrma koja se nalazi oko sina. Pretpostavljam da cu trotoare za parkiranje zaboraviti.

Ne bi lose bilo kada bi ste naveli cijenu Bilstein B8 amortizera

Da li ce mi smetati to sto naprijed sputa 40 a nazad 30mm jer sam trazio eibach pro kit koji je sputao 30/30 ali ove mi izletile drama povoljno.

Svaki savjet dodatni je dobro dosao da ne unistim auto previse. Da potraje ovo ljeto.

Link to comment
Share on other sites

nece smetati... a bilstein sam ja platio 4000kn u autohrvatskoj

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Pomoć mala...ima renault clio III 2009 god redizajn...e sad presao je sa 185,60 r15,na 205,45,R16 ...i naravno osta previsok :D ..planiram staviti opruge na stock amortizere  ?molim neki prijedlog,iskustvo ,savjet? :lek:

Link to comment
Share on other sites

znam ,al to bi bilo taman jos bi ostalo mjesta jel kad pogledas 2009 redizajn clio jbt ko koza,previsoko su ga napravili

Link to comment
Share on other sites

može se staviti i niže ali drastićno smanjuje vijek amortizera

za veća spuštanja su tu gewinde ili npr. Koni Sport amortizeri sa nižim oprugama

Link to comment
Share on other sites

kuzim ja ...al koliko para toliko muzike...za pocetak na tvornicke dok se ne skupi vise para  :taz:

Link to comment
Share on other sites

ne treba gusce ulje (naravno, cisto ako zelis da auto bude nizak, neke performanse od takvog amortizera kojem je samo skracen stup moze zaboravit) , skrati se stup i to i dalje ostaje amortizer ko i stock sa istim podrucjem rada, sto i dalje ne daje dobre performanse s obzirom na te opruge...

kupi opruge ( H&R ili eibach sportline) i neke dobre amortizere tipa bilstein b8 ili koni sport i miran si... ne kostaju đabe toliko novaca...

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information

Renault-klub.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfiguritati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice slažete se sa korištenjem kolačića. Koristeći se ovom web stranicom, pristajete na opće uvjete te pravila ponašanja.